Sākums > Social Media > Sociālo mediju statistika Latvijā

Sociālo mediju statistika Latvijā

Sociālo mediju tēma nu jau vairākus gadus ir kļuvusi par globalizācijas sastāvdaļu. Interneta lietotāju skaits pasaulē pieaug, tomēr kā liecina statistikas dati: 2011. gada beigās interneta lietotāji bija tikai 32,7% no visiem pasaules iedzīvotājiem, jeb 2267 miljoni iedzīvotāju.

Attiecībā pret iedzīvotāju skaitu, vislielākais interneta lietotāju īpatsvars 2011. gada nogalē bija Āzijā – 44,8%, tālāk sekoja Eiropa ar 22.1% trešējā vietā atstājot Ziemeļameriku, kur internetu no visiem iedzīvotājiem lieto 12% iedzīvotāju (skat. attēlu nr. 1.1.) Salīdzinoši no visiem interneta lietotājiem, 22.1% ir Eiropas iedzīvotāji – skaitliski nedaudz vairāk kā 500 milj. cilvēku. Eiropas valstis, kurās ir vislielākais interneta lietotāju skaits ir Vācija, Krievija, Lielbritānija, Francija un Itālija.  Šie dati sniedz priekšstatu, par to, cik lielu auditoriju pasaulē un Eiropā iespējams sasniegt izmantojot internetu.

1.1.att Interneta lietotāju īpatsvars pasaulē pēc reģioniem 2011. gadā
Avots: Internet World Stats, Usage and Population Statistics, 11.04.2012

 Apskatot statistikas datus par Latviju, pēc LR Centrālās statistikas pārvaldes datiem (skat. tabulu nr. 1.1), 2011. gada nogalē datoru izmantoja 66,4% iedzīvotāju, savukārt internetu – 66.2% Visvairāk aktīvo interneta lietotāju ir vecumā no 16 – 24. gadiem un katru gadu iedzīvotāju skaits, kas izmanto internetu pieaug.

 1.1. tabula

Iedzīvotāju skaits, kuri regulāri lieto datoru un internetu, % no iedzīvotāju kopskaita attiecīgā grupā

Lieto regulāri: (vismaz reizi nedēļā)

2009

2010

2011

Datoru

Internetu

Datoru

Internetu

Datoru

Internetu

PAVISAM

61,4

60,9

63,4

62,5

66,4

66,2

16-24 gadu vecumā

96,1

95,8

95,4

94,9

98,0

98,0

25-34 gadu vecumā

84,7

85,3

87,8

87,0

90,9

91,1

35-44 gadu vecumā

71,8

71,4

76,5

75,2

80,0

79,8

45-54 gadu vecumā

53,9

52,8

57,2

56,5

60,2

59,8

55-64 gadu vecumā

31,9

30,5

31,6

30,6

41,8

40,8

65-74 gadu vecumā

8,7

7,9

10,9

9,4

13,5

13,2

Avots: Centrālās statistikas pārvalde, Iedzīvotāju skaits, 02.04.2012

Savukārt internetworldstats.com portāls publiskojis datus, atspoguļojot interneta lietotāju skaita izmaiņas kopš 2000. gada. (skat. tabulu nr. 1.2). 2000. gadā interneta lietotāju skaits Latvijā bija apmēram 6,5%, 2005. gadā sasniedzot jau 35,3%. Interneta lietotāju skaitam palielinoties, līdz 67,8%. Tiesa gan, pēc manām domām, šie dati neatspoguļo pilnīgi precīzu informāciju, jo interneta lietotāju skaits rēķināts attiecībā pret iedzīvotāju skaitu, tomēr pēc Centralās statistikas pārvaldes datiem, 2011. gada sākumā Latvijā dzīvoja nevis 2,2 milj. iedzīvotāju, kā to norādījis internetworldstats.com, bet gan 2,07 mij iedzīvotāju. Latvijas interneta asociācija atsaucoties uz Eurostat datiem, norāda, ka 2011. gada vidū internetu izmantoja 70% no iedzīvotāju skaita, kas ir 1,447 milj. iedzīvotāji. Latvijas populārāka portāla draugiem.lv lietotāju skaits 2011. gadā bija 83% no kopējā interneta lietotāju skaita. Līdz ar to, secinu, ka kopējais interneta lietotāju skaits Latvijā ir relatīvi liels, lai valdība un valsts pārvaldes iestādes apsvērtu iespēju uzsākt sociālo mediju izmantošanu savā ikdienas publiskajā komunikācijā vai arī  pilnveidotu jau esošo publisko komunikāciju izmantojot sociālos medijus atbilstoši sabiedrības pieprasījumam un vēlmēm.

1.2. tabula

Interneta lietotāju skaits Latvijā

Gads

Lietotāju skaits

Iedzīvotāju skaits

% no iedzīv. sk.

2000

150,000

2,318,400

6.5 %

2003

310,000

2,290,100

13.5 %

2005

810,000

2,293,246

35.3 %

2006

1,030,000

2,279,366

45.2 %

2007

1,070,800

2,279,366

47.0 %

2010

1,503,400

2,217,969

67.8 %

Avots: Internet World Stats, Usage and Population Statistics, 11.04.2012

Ņemot vērā sociālo mediju lietotāju skaita ievērojamo pieaugumu, 2010. gadā aģentūra LETA radīja vortālu WebRadar, kur tiek apkopoti ekspertu viedokļi, raksti un pētījumi. WebRadar veic arī sociālo mediju statistikas pētījumus.

Pēc WebRadar datiem, sociālo mediju statistika uz 2012. gada sākumu ir šāda. Portālā Draugiem.lv 2012. gadā reģistrēto lietotāju skaits sasniedzis 1,2 milj., un vidēji vienlaikus portālā uzturas 30 – 40 tūkstoši lietotāju. Aktīvo reģistrēto lietotāju skaits 2012. gada februārī bija 672 tūkst, tas ir samazinājies salīdzinājumā ar 2010. gada beigām un 2011. gada sākumu, kad aktīvo lietotāju skaits bija sasniedzis 777 tūkstošus (skat. attēlu nr. 1.2).

1.2.att Portāla Draugiem.lv aktīvo reģistrēto lietotāju skaits
Avots: Sociālo mediju statistika, WebRadar sociālo mediju monitorings un vortāls

Portāls Facebook, kas pārņēmis lielāko daļu pasaules, Latvijā savu popularitāti sāka iegūt ap 2009. gadu. Tas no 8000 reģistrēto Latvijas lietotāju 2009. gada augustā līdz 2012. gada aprīlim ir izaudzis līdz portālam, kurā reģistrējušies 350 tūkstoši lietotāji no Latvijas. Vislielākais pieaugums reģistrēts 2010. gada beigās, kad lietotāju skaits  no 190 tūkstošiem četru mēnešu laikā pieauga par 100 tūkstošiem. (skat. attēlu nr. 1.3)

1.3.att Portāla Facebook.com reģistrēto lietotāju skaits no Latvijas
Avots: Sociālo mediju statistika, WebRadar sociālo mediju monitorings un vortāls

Trešais lielākais sociālais medijs, kas strauji vien iekarojis savu vietu arī Latvijā ir Twitter.com. Tā reģistrēto Latvijas lietotāju un aktīvo lietotāju skaita attiecību un izmaiņas kopš 2009. gada oktobra attēlotas attēlā nr. 1.4. Šobrīd Twitter iekarojis stabilu vietu Latvijas sociālo mediju vidē ar 100 tūkstošiem reģistrētiem lietotājiem, no kuriem 20 tūkstoši ir aktīvi Twitter izmantotāji.

1.4.att Portāla Twitter.com reģistrēto un aktīvo lietotāju skaits no Latvijas
Avots: Sociālo mediju statistika, WebRadar sociālo mediju monitorings un vortāls

Secinu, ka jaunās interneta tehnoloģijas izmainījušās skatījumu uz mūsdienu komunikāciju un mudina cilvēkus izmantot sociālajos medijus publiskajā komunikācijā, jo tādējādi ir iespējams aptvert lielu auditorijas daļu, t.sk. to auditorijas daļu, kura ikdienā neizmanto tradicionālos medijus, t.i. Radio, TV, avīzes u.c. vai arī ir iespēja aptvert sev interesējošos specifisko auditorijas daļu. Cilvēki ar vien biežāk izmanto internetu, lai sazinātos un uzzinātu sev interesējošos jaunumus.

Turpmāk par sociālo mediju izmantošanas regulējumu LR normatīvajos aktos.


Advertisements
  1. 04/07/2012 plkst. 11:10

    būtu jauki ielikt arī saiti uz webrar.lv mājas lapu un vēl labāk arī uz interaktīvajiem grafikiem 🙂

  1. No trackbacks yet.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: