Populārākie sociālie mediji Latvijā un pasaulē
Saziņa internetā ir ikdienišķa un, lai arī sociālie mediji Latvijas un pasaules sabiedrībā savu uzplaukumu piedzīvojuši nesen, pats vienkāršākais un ikdienišķākais interneta saziņas veids – e-pasts, pasaulē tiek izmantots jau kopš 1966. gada un neskatoties uz tehnoloģiju attīstību, tas joprojām ir stabils informācijas nodošanas veids.
Pieaugot interneta lietotāju skaitam pieaug arī sociālo mediju nozīme. Ar telegrāfa, telefona, radio un datora izgudrošanu tika aizsākts vēl nebijis cilvēka spējas integrēties laikmets. Pirmās ziņas par cilvēku sociālo mijiedarbību, izmantojot tīklu ir no 1962, gada augusta, kad J.K.R. Likliders (J. C. R. Licklider) Masačūsetas tehnoloģiju institūtā apsprieda koncepciju „Galactic Network”. Viņš savā darbība virzījās uz globāli savstarpēji savienotiem datoriem, caur kuriem ikviens varētu ātri piekļūt datiem un programmām, neatkarīgi no vietas, kur tas atrodas. Internets šodien ir kļuvis pašsaprotamu lietu – par mehānismu, kas uzreiz visā pasaulē nodrošina informācijas pārraidi, starp personām un viņu datoriem un citām mobilajām ierīcēm, neņemot vērā to atrašanās vietu.
Saziņu internetā izmantojot e-pastus pamazām papildinājušas informatīvas mājas lapas, līdz tām pievienojās sociālie tīkli. Kopš 2009, gada sociālie tīkli ir kļuvuši par galveno aktīvo interneta lietotāju rīku, lai tie varētu uzturēt kontaktus cits ar citu. Turpmāk apskatu, kuri ir lielākie un populārākie sociālie mediji, ko izmanto interneta lietotāji pasaulē un Latvijā.
Lielākoties tas, kuru sociālo mediju izmanto lietotājs nosaka tas, kurā medijā ir visvairāk draugu, paziņu un līdzīgi domājošo, jo savādāk medijs vairs nekalpo savam mērķim. Kas nozīmē, ka jaunu lietotāju pievienošana veicina citu jaunu mediju lietotāju pievienošanos.
Pasaulē populārākie sociālie mediji ir tādi, kas uzskatāmi par platformām, kuros iespējama dažāda veida komunikācija un publicējama dažāda veida informācija. Viens no zināmākajiem medijiem ir Facebook.com. Tā misija ir dot cilvēkiem tiesības dalīties, padarīt pasauli atvērtāku un sasaistītāku. Šis medijs ir ļoti populārs, tas darbojas kopš 2004. gada 4. februāra un aktīvo lietotāju skaits 2012. gada aprīlī ir sasniedzis jau vairāk nekā 900 miljoni interneta lietotāju. Facebook lietotāju skaits Latvijā ir apmēram 350 000. Lai pievienotos Facebook lietotājiem, ir jāizveido savs lietotāja konts, jābūt vismaz 13 gadus jaunam un ar derīgu e-pasta adresi. Lietotājs pēc reģistrācijas var pievienoties grupām ar līdzīgām interesēm, novirzīt kontaktu datus no sava e-pasta uz Facebook lapu, atrast draugus pēc personas datiem, dzīvesvietas vai citām pazīmēm. Secinu, ka Facebook.com nākotnē Latvijā būs vadošais sociālais medijs tadējādi izkonkurējot pašmāju pazīstamo sociālo mediju Draugiem.lv.
Ļoti strauji savu popularitāti ieguvis portāls Twitter.com. Tā devīze – ātrākais veids, kā palikt saskarē ar visu, kas tev ir svarīgs. Tas ir mikrobloga medijs, kurā lietotājiem iespējams ievadīt ziņojumu līdz 140 rakstzīmēm. Portālā iespējams pieteikties citam lietotājam par sekotāju, kas nozīmē saņemt ziņas, ko tas publicējis, kā arī kļūt par kādu, kuram seko cits lietotājs. Twitter dibināts 2006. gada 15.julijā, Amerikas Savienotajās Valstīs. 2012. gada 2. maijā aktīvo Twitter lietotāju skaits bija sasniedzis 140 milj. Savā pastāvēšanas laikā tas ir kļuvis par populāru mediju – sarunas notiek ne vien Twitter iekšienē, bet arī par un ap portālu.
LinkedIn.com ir sociālais medijs, kas sevī apvieno cilvēkus ar līdzīgā profesionālām un biznesa interesēm. Tas tika izstrādāts speciāli cilvēkiem ar līdzīgām profesionālām interesēm lai palīdzētu tiem atrast darbu, veikt pārdošanu, komunicēt ar potenciālajiem biznesa partneriem. Atšķirība no vairuma citu sociālo mediju, LinkedIn nav pievērsies tam, lai cilvēki varētu atrast tur draugus, dalīties ar tādu informāciju kā, piemēram, fotogrāfijas, video vai mūzika. Šis medijs tika aizsākts Reida Hofmana dzīvojamā istabā 2002. gadā, tomēr oficiālais dibināšanas datums ir 2003. gada 5. maijs. Mēnesi pēc darbības uzsākšanas LinkedIn bija 4500 biedri, tā paša gada beigās biedri pievienojās „ar ātrumu” divi biedri sekundē. LinkedIn var būt efektīvs medijs gan cilvēkiem, gan organizācijām, jo līdzīgi kā citiem sociālajiem medijiem, iespējams komunicēt tiešsaistē, dibinot kontaktus ar citiem uzņēmumiem, personām un personu grupām.
2003. gadā dibinātais Myspace.com ir viens no vadošajiem izklaides portāliem, ko veido lietotāji – fani. Pamatā Myspace vērsts uz sociālo mijiedarbību starp medija lietotāju un sabiedrībā zināmām slavenībām, mūziķiem, TV notikumiem, filmām un spēlēm. Portālā piedāvā māksliniekiem ievietot savus profilus, piesaistīt auditoriju un publicēt savus darbus. 2012. gada martā reģistrēto lietotāju skaits bija sasniedzis 262 milj. lietotāju, turklāt lai kļūtu par šī medija reģistrēto lietotāju, jābūt vismaz 14 gadus vecam.
YouTube.com ir tīmekļa vietne, kurā informācija apmaiņa notiek ar video palīdzību. YouTube ļauj miljardiem cilvēku atrast, skatīties un dalīties oriģinālos video. Tiek nodrošināt arī forums, lai cilvēki sastarpēji sazinātos, informētu un iedvesmotu viens otru. Tā darbojas kā videoinformācijas izplatīšanas platforma gan oriģinālas informācijas veidotājiem, gan reklāmdevējiem. YouTube domēns tika reģistrēts 2005. gada februārī, un jau aprīlī tika augšupielādēts pirmais video fails Šobrīd ik sekundi portālā tiek pievienoti video stundas garumā.
Blogger.com izveidots ar mērķi sniegt lietotājam vienkāršu veidu, kā paust savas domas par notikumiem, dzīvi vai jebko citu, lai par to aizsāktu sarunu. par to neko nemaksājot. Blogger izveidoja trīs cilvēki 1990. gada augustā, un sākumā tas tika nosaukts par Pyre Labs un tika izveidots kā projekts sīkam Sanfrancisko uzņēmumam. 2002. gadā, kad Blogger jau bija pievienojušies vairāki simti tūkstošu lietotāju, tos nopirka uzņēmums Google.com, kam šobrīd pieder autortiesības uz Blogger.
Flickr.com sevi prezentē kā gandrīz labāko tiešsaistes foto pārvaldības un apmaiņas aplikāciju pasaulē, kam būtība ir divi galvenie darbības mērķi: palīdzēt apmainīties ar foto informāciju ar citiem lietotājiem un organizēt un pārvaldīt savus foto un video failus. Flickr tika izveidots 2004. gadā un 2005. gadā to pārņēma Yahoo.com. 2012. gada sākumā Flickr reģistrēto lietotāju skaits bija sasniedzies 51 milj. un jauna foto informācija tiek pievienota nepārtraukti – apmēram 4.5 milj. vienību ik dienas.
Foursquare.com izveidots kā cilvēku „palīgs”, izmantojot rīkus, kas palīdz lietotājam sekot līdz saviem draugiem, uzzināt, kādas iestādes atrodas tuvumā, ietaupot laiku. Foursquare līdzdibinātāji Deniss Krovlijs (Deniss Crowley) un Navens Selvadurai (Naveen Selvadurai) satikās 2007. gadā Ņujorkā vienā un tajā pašā ēkā (strādājot dažādos uzņēmumos). 2008. gadā tie sāka veidot pirmo Foursquare versiju un 2009. gadā tas nonāca lietošanā. Aktuālie dati uz 2012. gada aprīli: lietotāju skaits – vairāk kā 20 milj., unikālie apmeklējumi dienā – vairāk nekā 2 miljardi, vairāk nekā 705 tūkstoši uzņēmumu izmanto šī portāla pakalpojumus un Foursquare birojos Ņujorkā, Sanfrancisko un Londonā strādā vairāk nekā 100 nodarbināto.
Rss.com ir tīmekļa satura sindikācijas formāts – patiesi vienkārša sindikācija (RSS – Rich Site Summary un Really Simple Syndication– angļu val.) To izmanto, lai atsevišķas tīmekļa satura vienības kopā ar īsu aprakstu nogādātu lasītājam. Informācija tiek piegādāta XML faila veidā, ko dēvē par RSS plūsmu. Tādējādi lietotājam nav jāapmeklē vairākas mājas lapas, lai uzzinātu jaunumus no tām, bet pierakstoties uz jaunumiem, tie caur RSS nonāk pie lietotāja. Latvijā šobrīd tādu iespēju piedāvā ar vien vairāk organizācijas un iestādes. Pirmā RSS versija tik izveidota 1999. gadā un izmantota My.Netscape.Com portālā. 2000. gadā RSS jau pārraidīja citu portālu informāciju. 2003. gadā RSS tika oficiāli reģistrēts Hārvardā un ieguva Radošā projekta licenci. Katru gadu, pieaugot lietotāju skaitam, lai dalītos ar saviem jaunumiem, to jau izmanto nedaudz vairāk kā 8,3 milj. mājas lapas.
Slideshare.com ir pasaulē lielākais portāls, kurā cilvēki dalās ar prezentācijām. Ik mēnesi mājaslapu apmeklē 60 milj. apmeklētāju, lapas tiek apskatītas apmēram 130 milj. reižu un Slideshare ir starp 200 visvairāk apmeklētākajām mājaslapām pasaulē. Neskaitot prezentācijas, Slideshare atbalsta arī dokumentu, PDF un video informācijas ievietošanu. Slidshare dibināts 2006. gada oktobrī un šobrīd tajā strādā 55 darbinieki.
Draugiem.lv ir Latvijā zināmākais un populārākais sociālais medijs. Draugiem par sevi raksta – draudzīgs portāls draudzīgiem cilvēkiem. Sociālā tīkla tīmekļa vietne tika atvērta 2004. gada 24. martā, 2007. gadā tā lietotāju skaits sasniedza vienu miljonu. Reģistrācija portālā iespējam ar ielūgumiem, portāls pieejams 7 valodās, t.sk. latgaliešu valodā. 2012. gadā portālā reģistrējušies jau vairāk nekā 2.5 milj. lietotāju. Portāls izveidots kā vieta, kur sazināties ar draugiem, dibināt jaunus kontaktus un apmainīties ar informāciju. Kopš dibināšanas portāls nemitīgi tiek papildināts ar jaunām iespējam – dienasgrāmatas, spēles, failu apmaiņa, domubiedru apvienošana uc.
Zummm.me ir Latvijā izveidota sociālo mediju marketinga platforma, kas nodrošina ziņu publikāciju, pārvaldību no profiliem, kas izveidoti Draugiem, Twitter un Facebook portālos. Izmantojot Zummm.me iespējams publicēt ziņas sociālajos medijos – monitorēt auditorijas iesaisti, analizēt reakciju uz lietotāja ievietotām ziņām un pārskatīt kopējo ziņu plūsmu. Ar Zummm.me iespējams saņemt datus, lai izprastu lietotāja komunikācijas efektivitāti un līdz ar to arī to, kāda ir profila īpašnieka komunikācijas efektivitāte. Platforma izveidota 2011. gadā ar mērķi apvienot datus no trijiem Latvijā populāriem sociālajiem medijiem
Vimeo.com ir 2004. gadā režisoru grupas veidots portāls, kurā tie vēlējās dalīties ar savu radošo darbu rezultātiem un privātiem video. Ar laiku citi cilvēki, kas atklāja Vimeo, papildināja to ar saviem darbiem, padarot to pilnvērtīgāku, sabiedrībai pieejamāku. Šodien Vimeo izmanto miljoni cilvēku visā pasaulē, lai dalītos video informācijā. Kopumā līdz 2012. gada maijam Vimeo ir augšupielādēti 2,3 milj. video failu un tie atskaņoti 176 tūkstošus reižu.
Picasa.com – Google produkts, kas ļauj lietotājam organizēt, labot un dalīties ar saviem foto materiāliem. Lai izmantotu šo produktu, tas jāinstalē datorā. Būtībā, tas darbojas, kā foto apstrādes programma, sniedzot iespēju materiālu ievietot internetā un ar saišu palīdzību piesaistīt apmeklētājus.
Lietotājam ir plaša izvēle, kuru mediju izmantot, kurš vairāk atbilstu tā prasībām, tomēr, kā to savā blogā norāda arī Kristaps Skutelis – cilvēki galvenokārt izvēlas pievienoties kāda medija lietotājiem, jo tajos jau reģistrējušies to draugi vai paziņas, jo bez tā sociālais medijs pazaudē savu nozīmi. Tas arī ir viens no iemesliem, kāpēc portāls Draugiem.lv ir tik ļoti populārs – jo tajā iespējams komunicēt ar Latvijas iedzīvotajiem, tajā paša laikā Facebook vairāk tiek izmantots saziņai ar cilvēkiem no citām pasaules valstīm.
Valsts kancelejas materiālā par sociālo mediju izmantošanas vadlīnijām, Latvijā populārākie mediji ir Twitter, Facebook, Draugiem, Yammer, kas paredzēts saziņai vienas organizācijas ietvaros, YouTube, Vimeo, Myspace, LinkedIn, Odnoklasniki, Foursquare u.c.
Plašāk par mediju izmantošanas statistiku Latvijā apskatīšu nākamajā rakstā, izmantojot statistikas datus, gan no Latvijas, gan visas pasaules.
-
10/09/2012 09:44Reklāma sociālajos medijos | MediaMarketing
Jaunākie komentāri